Wrzesień 22, 2018

teatrzyk Kamishibai “W naszych rękach”

Hits: 127

 

W naszych rękach”

tekst i ilustracje: Joanna Rzońca

 

Książka w konwencji Kamishibai z zakresu edukacji globalnej podejmująca tematykę wzajemnych zależności między ludźmi żyjącymi obecnie na Ziemi, dotykająca również problemu świadomej konsumpcji, jakości życia ludzi w różnych częściach świata oraz wspólnej odpowiedzialności za środowisko naturalne.

Kartonowe plansze z obrazkami niczym karty w książce opowiadają historię, a każda plansza przedstawia następny fragment opowieści. Z tyłu kart jest tekst odpowiedni dla pokazywanego obrazka oraz jego miniaturka do wgladu dla narratora. Butai stoi zwrócony do publiczności, czytający/opowiadający stoi z boku lub z tyłu i czyta opowieść, zmieniając płynnie plansze.

Spektakl zaczyna się  gdy scena zostaje otwarta. Butai opiera się wtedy na dwóch przednich okiennicach, co zapewnia mu stabilność. Jej tył jest pusty tak, aby można było czytać tekst umieszczony na tylnej części plansz. Teatrzyk można umieścić np. na stoliku, na wysokości oczu publiczności.

 

W naszych rękach” – o koncepcji książki

Książka napisana jest oszczędnym językiem unikającym trudnych słów. Opowieść zobrazowana jest czarno-białymi, prostymi ilustracjami. Motywem przewodnim książki są ręce – to właśnie poprzez ręce i czynności wykonywane za ich pomocą zaprezentowane są osoby mieszkające w różnych częściach globu a uczestniczące w swoistym kręgu wytwarzania, użytkowania i pozbywania się sprzętów elektronicznych (chodzi głównie o telefony komórkowe) produkowanych obecnie masowo i – niestety – także masowo wyrzucanych.

Książka dzieli się w swej budowie na następujące części:

  • Planszę wprowadzającą

  • 8 plansz prezentujących 8 postaci, które przedstawione są według powtarzającego się schematu – najpierw poprzez prozaiczną czynność, którą dana osoba miała lub ma w zwyczaju wykonywać, a później poprzez działanie, które wpisuje ją w krąg ludzi związanych z wytwarzaniem i użytkowaniem smartfonów.

  • Planszę kończącą opowieść – przy czym finałowe pytanie otwiera równocześnie kilka możliwości interpretacyjnych i zaprasza odbiorców do dyskusji

W książce ani raz nie padają słowa telefon, komórka, smartfon, ale sugestia, że to jest właśnie obiekt „łączący” wszystkie postaci jest bardzo czytelna. Telefon komórkowy został tu wybrany celowo, jako obiekt stanowiący nieodłączny element życia uczniów znajdujących się praktycznie na każdym etapie edukacyjnym.

 

Poniżej znajduje się podgląd do plansz książki. Jeśli podoba Ci się ta historia i chcesz ją pokazać uczniom na zajęciach, wydrukuj plansze (link poniżej), zrób z pudełka Butai (opakowanie dla teatrzyku) i gotowe! Możesz w ten sposób na lekcji wystawić teatrzyk Kamishibai.

 

Karty do teatrzyku (książka) – pdf do pobrania.

Karty w pliku zostały poukładane w taki sposób, aby czytający miał podgląd tego co pokazywane jest z przodu. Plansze należy wydrukować dwustronnie, gdzie plansza pierwsza składa się z 1 strony pliku, jako front i 2 strony pliku jako tył, 3 str. front, 4 str. tył itd. 

 

Teatrzyk stworzony jest w taki sposób, aby mógł być pomocą dydaktyczną na różnych poziomach edukacji.

W tym miejscu znajdują się nasze podpowiedzi, do tego jak można go omawiać w zależności od poziomu wiedzy odbiorców.