Hits: 159
Autorka: Anna Lelko
Szkoła Podstawowa we Włodzicach Wielkich
Temat: |
Losy świata leżą w naszych rękach. |
Klasa(y): |
V-VIII |
Przedmiot: |
Koło geograficzne |
Czas trwania: |
45 minut |
Cele |
Uczniowie/uczennice:
Cele ogólne:
- dowiedzą się kiedy mówimy o edukacji globalnej
- dowiedzą się jakie zależności muszą zachodzić pomiędzy globalnym południem, a globalną północą
- poznają definicję edukacji globalnej
Cele operacyjne:
- będą potrafili wskazać globalną północ i globalne południe na mapie świata
- wskazać kraje pochodzenia wybranych produktów spożywczych
- wskazać kraje pochodzenia bawełny
- wskazać kraje gdzie wydobywa się minerały niezbędne do produkcji smartfonów
- określić położenie geograficzne wybranych wcześniej państw
- określić trasę jaką muszą pokonać poszczególne produkty od miejsca wydobycia /wyhodowania do miejsca konsumpcji
|
Metody: |
- praca w grupach
- praca indywidualna
- pogadanka
|
Materiały/Pomoce dydaktyczne: |
- teatr Kamishibai „ W naszych rękach”
- Globalnie- lokalnie- aktywnie, Edukacja Globalna w Bibliotece, publikacja
- Nasza jedyna planeta- Ziemia, publikacja
- „Krwawe minerały”, artykuł
Materiały:
- Wycięte zarysy kontynentów
- Brystol, pisaki
- Wymienione wyżej materiały źródłowe
|
Przebieg zajęć: |
Nauczyciel rozpoczyna zajęcia od przedstawienie teatru kamishibai „ W naszych rękach”, uczniowie dyskutują od kogo i od czego zależne są losy świata, na kim spoczywa odpowiedzialność za wszystko co dzieje się na świecie, dochodzą do wniosku, że losy świata leżą w naszych rękach.
Nauczyciel definiuje pojęcie edukacji globalnej, opowiada o globalnych współzależnościach. Tworzą na brystolu mapę świata, przyklejając poszczególne kontynenty, wyznaczają równik.
Uczniowie pracują w grupach według określonego klucza:
- Moje śniadanie- produkty spożywcze,
- Moje dżinsy- bawełna i produkcja dżinsów,
- Mój smartfon- wydobycie minerałów do jego produkcji.
Określają miejsca / kraje wydobycia poszczególnych minerałów, bawełny oraz miejsca pochodzenia poszczególnych produktów spożywczych (na podstawie teksów źródłowych), nanoszą je na mapę świata. Określają konsumentów poszczególnych produktów. |
Podsumowanie: |
Dokonują analizy powstałej mapy. Określają samodzielnie współzależności globalne.
|
(ewentualne) załączniki/linki/miejsca czerpania wiedzy i inspiracji: |
- Krwawe minerały, https://www.ekonsument.pl/a66700_krwawe_mineraly.html
- „ W naszych rękach”, pomoc edukacyjna stworzona w ramach projektu Globalnie- odpowiedzialnie- skutecznie, 2018 r.
- Globalnie- lokalnie- aktywnie, Edukacja Globalna w Bibliotece, publikacja Fundacji chrześcijańskiej Znak, Kraków 2014 r.
- Nasza jedyna planeta- Ziemia, publikacja Fundacji chrześcijańskiej Znak, Kraków 2014 r.
|
Autorka: Katarzyna Anikiej
Szkoła Podstawowa nr 24 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. 2 Korpusu Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie w Białymstoku
Temat: |
„Być człowiekiem to właśnie być odpowiedzialnym.” |
Klasa(y): |
III G |
Przedmiot: |
Godzina wychowawcza |
Czas trwania: |
45 min |
Cele |
Uczniowie/uczennice:
– jakie są rodzaje odpowiedzialności
– czym jest teatrzyk Kamishibai
– zdefiniować termin – odpowiedzialność ( w różnych kontekstach)
– określić skutki braku odpowiedzialności
– przedstawić własne refleksje na temat naszego wpływu na życie innych ludzi oraz konsekwencji naszych wyborów
– współpracować w grupie
– prezentować wyniki swojej pracy
– odnaleźć informacje dotyczące edukacji globalnej |
Metody i formy pracy:
- burza mózgów
- dyskusja
- elementy pogadanki
- mapa mentalna
- praca w parach, praca w grupach
|
Materiały/Pomoce dydaktyczne:
- teatrzyk Kamishibai „W naszych rękach”
- arkusze papieru, mazaki
- prezentacja multimedialna
|
Przebieg zajęć: |
I Czynności wstępne:
- Sprawdzenie obecności.
- Temat lekcji – wyjaśnienie (cytat – autor Antoine de Saint-Exupery)
- Przedstawienie celów lekcji.
II Realizacja tematu:
- Co to jest odpowiedzialność – burza mózgów.
- Nauczyciel zapisuje na tablicy propozycje uczniów, uczniowie szukają odpowiedzi na pytanie, czym się charakteryzuje człowiek odpowiedzialny.
- Definicja – odpowiedzialność – praca w parach
- Uczniowie w parach tworzą krótką definicję odpowiedzialności i prezentują swoje propozycje koleżankom i kolegom.
- Rodzaje odpowiedzialności – pogadanka nauczyciela
- Nauczyciel wspólnie z uczniami przedstawia rodzaje odpowiedzialności (konstytucyjna, parlamentarna, prawna, cywilna, służbowa i moralna) – podsumowaniem jest slajd z definicją odpowiedzialności i jej rodzajami.
- Nauczyciel zwraca uwagę na to, który rodzaj odpowiedzialności jest na dzisiejszej lekcji kluczowy.
- Prezentacja teatrzyku Kamishibai „W naszych rękach”
- Nauczyciel krótko informuje uczniów o tym, czym jest ten rodzaj teatru, pochodzenie i historia (slajd)
- Nauczyciel prezentuje historię „W naszych rękach”
- Co jest w naszych rękach?
- Dyskusja z uczniami na temat samej formy teatrzyku oraz przedstawionej historii; uczniowie wyrażają własne opinie, refleksje a przede wszystkim odpowiadają, jak rozumieją pytanie zawarte na końcu historii
- Nauczyciel (we współpracy z uczniami, jeśli będą potrafili) zwraca uwagę na powiązanie historii z teatrzyku z edukacją globalną
- Co jest w naszych rękach? – mapa mentalna
Uczniowie w grupach przygotowują mapę mentalną (za pomocą rysunków, symboli)
- Prezentacja map mentalnych.
- Aspekty edukacji globalnej
- Nauczyciel przedstawia uczniom dostępne w internecie źródła dotyczące różnych aspektów edukacji globalnej
III Czynności końcowe:
- Podsumowanie tematu.
- Krótka ewaluacja
|
Podsumowanie: |
- Temat został zrealizowany na godzinie wychowawczej dziś – 14. 11. 2018r.
- Pierwsza część tematu przebiegła bardzo szybko
- Mapy mentalne uczniowie wykonali bardzo ciekawe, świadczą o tym, że historia z teatrzyku rzeczywiście skłoniła ich do refleksji
- Na prezentację było już niewiele czasu. Przyznam, że dwie mapy omówimy dopiero za tydzień
- Uczniowie są naprawdę zainteresowani edukacją globalną
|
(ewentualne) załączniki/linki/miejsca czerpania wiedzy i inspiracji: |
|