Wrzesień 22, 2018

poziom I-III klasy

Hits: 87

Edukacja globalna może stać się częścią zajęć lekcyjnych również w klasach I- III. Poniżej prezentujemy kilka narzędzi wraz z zawartością merytoryczną z zakresu edukacji globalnej, którą będzie można wykorzystać na zajęciach w ramach edukacji wczesnoszkolnej.


Aplikacja LearnnigApps

Tematyka: Co mamy na naszych talerzach?

Czas trwania: 45 min.

Narzędzie: Aplikacja LearnnigApps  można wykorzystać m.in. na tablicy multimedialnej.

Klasa: I – III

Opis i działanie narzędzia
LearningApps.org jest aplikacją Web 2.0 wspierającą proces uczenia się i nauczania za pomocą małych interaktywnych modułów. Istniejące moduły mogą być bezpośrednio wykorzystywane w nauczaniu, lub też zmieniane lub tworzone przez użytkowników w Internecie. Celem jest zebranie aplikacji wielokrotnego użytku i udostępnienie ich publicznie. Aplikacje nie zawierają zatem żadnych specjalnych ram lub konkretnego scenariusza lekcji: są ograniczone wyłącznie do interaktywnej części. Aplikacje nie stanowią zatem jednostki lekcyjnej, lecz muszą być osadzone w odpowiednim scenariuszu nauczania. Aby móc skorzystać z tej aplikacji należy założyć konto lub korzystać z przygotowanego zadania podanego przez autora linka. Na stronie tytułowej można znaleźć krótki tutorial, czyli filmową instrukcję obsługi narzędzia.

Nauczyciel może dodatkowo przynieść na zajęcia np. ryż, pomidory, banany, jabłka lub inne produkty. Będzie mówił o tym skąd są, gdzie rosną, jaką przebywają drogę, zanim dotrą na nasz talerz i jaki to może mieć wpływ na nas i naszą planetę. Możemy tu poruszyć kwestię tego, co jest lokalne, a co jest transportowane z drugiego końca globu.
Na początku lekcji można wykorzystać zabawę, odkrywanie obrazka, w opisanej aplikacji: https://learningapps.org/5525106.
Klikając na link nie trzeba się logować na stronę tylko korzystać z tego zasobu.
Do tej lekcji można wykorzystać następujący film:
Do zajęć poruszających tę tematykę, przydatny będzie również kalkulator liczący dystans, jaki pokonują produkty i ilość związanych z tym zanieczyszczeń. Strona również podaje podpowiedzi dotyczące ograniczania negatywnych skutków związanych ze sprowadzaniem żywności. Narzędzie to jest obsługiwane w języku angielskim, dlatego idealne jest na lekcję języka angielskiego. Natomiast jeśli chcemy korzystać z narzędzia w języku polskim z pomocą przychodzi nam tłumacz stron. Opcja ta dostępna jest w wyszukiwarce w prawym górnym rogu, (szaro biały kwadrat) obok gwiazdki. Wystarczy tam kliknąć i wybrać polecenie “tłumacz stronę”. Może ona zawierać kilka błędów stylistycznych, ale będzie z pewnością czytelna dla każdego.
Kalkulator FoodMiles dostępny jest pod adresem: www.foodmiles.com

wygląd strony

Opis i działanie narzędzia (można wykorzystać na tablicy multimedialnej)

  1. Wpisujemy do przeglądarki link http://www.foodmiles.com  bądź klikamy na link
  2. Następnie w rubrykę YOUR LOCATION wpisujemy nazwę kraju, w którym jesteśmy.
  3. W linijkę COUNTRY nazwę kraju, z którego pochodzi produkt.
  4. W linijkę FOOD ITEM nazwę produktu.

 

Otrzymamy wynik równy ilości kilometrów lub mil, które przebywa np. banan, który trafił do naszego domu/szkoły. Kalkulator podaje również ilość zanieczyszczeń produkowanych podczas transportu.

Pokazana jest dokładne trasa lotu.

Dodatkowo podpowiada nam także sposób rozwiązania problemu związanego z zanieczyszczeniami np. poprzez  wybór produktów lokalnych.


 

aplikacja do tworzenia Sudoku

Tematyka: Uczniowie poznają nazwy państw należących do globalnego Południa oraz przedmioty (przykład przypraw), które z nich pochodzą.

Czas trwania: 90 min.

Klasa: II – III

Narzędzie: Sudoku czyli znana matematyczna łamigłówka, w której cyfry można zamienić na wyrazy (pojęcia), o których będziemy mówić na lekcji.

Do wygenerowania Sudoku posłuży nam strona anglojęzyczna: https://www.edu-games.org/

Celem zajęć jest przedstawienie wybranych krajów globalnego Południa, które odbiorcy poznają na przykładzie przedmiotów, które są stamtąd sprowadzane, mogą to być przyprawy, ale niekoniecznie, chodzi o to żeby był to przedmiot sprowadzony z krajów globalnego Południa.

Na początku zajęć uczniowie otrzymują do rozwiązania Sudoku z nazwami państw z których pochodzą przyprawy, które pokonują długą drogę zanim zostaną użyte w kuchni. Dzięki temu zadaniu dzieci mają okazję nie tylko poznać nazwy wybranych krajów globalnego Południa, ale także zapoznają się z pojęciami, które pomogą   dostrzec im różnice i podziały jakie istnieją na świecie. Pojęciami  kluczowymi tutaj są “globalne Południe”, “globalna Północ”, by móc zastanowić się jakie są podstawowe zależności miedzy mieszkańcami globu.

Gdy dzieci rozwiążą Sudoku, nauczyciel pokazuję przedmioty  wcześniej przygotowane (przyprawy)  np. pieprz, goździki, herbatę, kawę, chilli, curry. Następnie albo można podzielić dzieci na grupy i każdej z nich dać po jednym przedmiocie, by na spokojnie w grupie mogli  zastanowić się  z którego państwa z listy może pochodzić ich przedmiot, albo wszyscy mogą to zrobić wspólnie, by finalnie znaleźć wszystkie te państwa na mapie czy globusie.

(poprawne dopasowanie przedmiotów to: pieprz – Wietnam; curry – Indie; kawa – Etiopia; chilli – Meksyk; ziele angielskie – Boliwia; herbata – Chiny).

Dzięki temu ćwiczeniu dodatkowo połączy się narzędzia TIK z polisensorycznością.

Następnie warto wytłumaczyć dzieciom, w jaki sposób Świat jest podzielony wprowadzając pojęcia globalnej Północy i globalnego południa. Pojęcia te, są obowiązujące przy mówieniu o Świecie i zależnościach jakie w nim występują. Zastąpiły one dawne określenia: Kraje rozwinięte i rozwijające się oraz Kraje Trzeciego Świata.

 

Działanie narzędzia

  1. W kratkę TITLE wpisujemy nazwę zadania.
  2. W linijki SUDOKU WORDS wpisujemy nazwy państw/kontynentów. RESET WORDS – to wyczyszczenie pól.
  3. W Puzzel sizes zaznaczamy ilość kratek.
  4. Przycisk GENERATE NEW SUDOKU PUZZLE spowoduje wygenerowanie zadania.
  5. Przycisk DOWNLOAD THE SUDOKU PUZZLE oznacza załadowanie zadania do pliku pdf, który można zapisać na swoim komputerze.

 

 

Przykładowa KARTA PRACY- SUDOKU wraz z rozwiązaniem w  załączniku – sudoku – karta pracy


 

 

SŁOWNA WYKREŚLANKA ZYG – ZAK

Tematyka: Poznajemy kontynenty i dzieci tam mieszkające.

Czas trwania: 45 min.

Klasa: II – III

Do wygenerowania tej karty pracy posłuży anglojęzyczna strona: https://www.edu-games.org/

Zajęcia mają na  celu poznanie rówieśników z różnych zakątków świata, przez pokazanie dzieciom, jak bardzo wszyscy na świecie jesteśmy do siebie podobni. Mamy te same potrzeby i marzenia, w podobny sposób spędzamy czas i mamy podobne obowiązki. Dodatkowo dzieci zaznajomią się z nazwami kontynentów oraz będą miały okazję zobaczyć jakie jest zróżnicowanie klimatyczne na świecie.

Działanie narzędzia

  1. W kratkę WORD SEARCH TITLE wpisujemy nazwę zadania.
  2. W linijki WORDS wpisujemy nazwy kontynentów.
  3. Przycisk CREATE ZIGZAG PUZZLE spowoduje wygenerowanie zadania.
  4. Przycisk DOWNLOAD ZIGZAG PUZZLE oznacza załadowanie zadania do pliku pdf, który można zapisać na swoim komputerze.

Przykładowa KARTA PRACY wraz z rozwiązaniem w załączniku – karta-zigzag.

 

Nauczyciel po rozwiązaniu wykreślanki pokazuje dzieciom zdjęcia ich rówieśników z różnych kontynentów (pamiętać należy przy tym o kodeksie w sprawie obrazów i wiadomości dotyczących krajów południa), które znajdują się na wykreślance.
Temat może posłużyć do dyskusji nad tym jak żyją ich rówieśnicy, oraz o tym jak bardzo dzieci na całym świecie są do siebie podobne. Dzieci mogą inaczej wyglądać, mieć różny kolor skóry, czy włosów, inaczej się ubierać (inny klimat), ale w rzeczywistości są takie same. Następnie dobrze będzie poszukać wspólnych cech u dzieci w klasie z tymi z innych kontynentów np. takich jak sposoby spędzania czasu: szkoła, chęć do zabawy itd.

 


 

Labirynt ze słów –  strona Festisite

Tematyka: Dzieci uczą się o problemach wody na świecie, jak również zastanawiają się jak sami mogą wodę oszczędzać w domu.

Czas trwania: 45 min.

Narzędzie: labirynt

Klasa: II – III

Do wygenerowani posłuży anglojęzyczna strona: www.festisite.com

Uczniowie podczas zajęć poznają czym jest problem z dostępem do wody w codziennym życiu oraz zastanawia się czy w Polsce występuje jakiś problem z dostępem do wody. Będą mieli również okazję do zastanowienia się jaki mają w pływ na światowe zasoby wody poprzez ich działania podejmowane codziennie, oraz czy trzeba oszczędzać wodę i jak to robić. Dzięki narzędziom TIK poznają jedno z afrykańskich państw, w którym jest problem z dostępem do wody oraz przejdą przez labirynt pełen nazw związanych z tematyką.

Na początku lekcji dzieci otrzymują kartę pracy na której wydrukowany jest labirynt (wygenerowany ze strony festsite). Ich zadaniem jest znalezienie maksymalnej liczby słów związanych z tematyką wodną. Część ze słów może być nieznana na początku lekcji, dlatego w tym celu zostanie im pokazany film Polskiej Akcji Humanitarnej  pt. “Woda zmienia życie”. Po obejrzeniu filmu dzieci mogą spróbować raz jeszcze znaleźć więcej słów, które mogły usłyszeć na filmie i znajdują się w labiryncie.

 

 

Uczniowie po rozwiązaniu labiryntu, czytają te słowa i rozmawiają o ich znaczeniu, warto wspólnie zastanowić się nad problemami wody na świecie i w Sudanie Południowym. Następnie porozmawiajcie wspólnie o tym, czy możemy mieć jakiś wpływ na ilość czystej wody na świecie (obieg wody w przyrodzie, zanieczyszczenia jakie spływają przez gospodarstwa domowe czy fabryki, stale zmniejszająca się  ilość wód gruntowych, coraz częstsze susze) zastanówcie się czy mamy na to jakiś wpływ oraz jak można oszczędzać wodę w szkole i w domu.

Działanie narzędzia

  1. W wolne pole poniżej wpisujemy interesujące nas słowa.
  2. Kiedy wpiszemy słowa, które chcemy, aby znalazły dzieci klikamy DOWNLOAD i pobieramy do pliku pdf, który można zapisać na swoim komputerze.

Przykładowa KARTA PRACY w załączniku – karta -labirynt.



 

Autorka scenariuszy: Barbara Chyłka
Opieka merytoryczna: Anita Ponikło

 

Wszystkie narzędzia, które wykorzystano w powyższych opisach, zostały zamieszczone pod tym linkiem: padlet.com

Jest to korkowa tablica on-line, na której zamieszczono narzędzia, które mogą posłużyć do nietuzinkowego pokazania tematyki z zakresu edukacji globalnej. Do każdego narzędzia zamieszono opis wraz z tutorialem czyli filmową instrukcją obsługi (niektóre z nich są jednak w języku angielskim).

Przy tworzeniu materiałów wykorzystano zdjęcia z platform na tzw. wolnych zasobach: networkmarketer.pl

Przykładowe materiały, które mogą posłużyć jako inspiracja do tworzenia indywidualnych scenariuszy znajdują się pod tymi linkami:

https://e-globalna.edu.pl/

http://www.globalna.edu.pl/

http://etyczne.pl

http://teg.edu.pl/edukacja-globalna

https://www.pah.org.pl/

http://igo.org.pl/

https://globalna.ceo.org.pl/