Hits: 449
Autorka: Barbara Podgórska
Temat: |
Co z tym klimatem? |
Klasa(y): |
VII – VIII SP |
Przedmiot: |
Geografia, fizyka, chemia, informatyka |
Czas trwania: |
45 minut |
Cele |
Uczniowie/uczennice:
Poznają, jakie są założenia umów międzynarodowych, związanych z tematem ochrony klimatu i dostrzegają konieczność podejmowania działań międzynarodowych. Wyjaśniają zagrożenia wynikające ze zmian klimatu w skali świata i lokalnej społeczności. Poznają, które kraje najbardziej przyczyniają się do wzrostu stężenia CO2 i innych gazów cieplarnianych. Rozumieją konieczność podejmowania konkretnych działań w najbliższym otoczeniu. Ćwiczą umiejętność odczytywania danych statystycznych. Ćwiczą zapamiętywanie położenia różnych państw na świecie. Poznają nowe metody pracy z wykorzystaniem smartfona na lekcji. |
Metody: |
Burza mózgów
Praca samodzielna z tekstem źródłowym Praca grupowa z danymi statystycznymi Korzystanie ze smartfona (QR Code) Dyskusja klasowa |
Materiały: |
QR kod dla uczniów na tablicy multimedialnej lub kartce, dotyczące Szczytu Ziemi w Rio de Janeiro i Konferencji w Kioto
Dane statystyczne: emisja CO2 w wybranych państwach Północy i Południa (Załącznik 1) Polityczna mapa świata w zależności od emisji CO2 Polityczna mapa świata według HDI Państwa świata w zależności od emisji CO2Państwa świata według HDI |
Przebieg zajęć: |
Wprowadzenie (około 12 min)
Rozwinięcie (około 25 minut)
I. grupa wypisuje państwa, które mają małą emisję CO2 lub ją zmniejszyły (dane w milionach ton i jak kształtowały się te wartości na przestrzeni ostatnich 14 lat) II. grupa wypisuje państwa, które mają dużą i największą emisję CO2 (również dane w tonach)
Obejrzenie krótkiego filmiku o topnieniu pokrywy lodowej (Załącznik 3) oraz przedstawienie uczniom informacji o zagrożeniu wyginięciem niedźwiedzi polarnych (Załącznik 2).
Każde dziecko skanuje kod, pod którym zapisane są informacje źródłowe dotyczące porozumień międzynarodowych w Rio de Janeiro i w Kioto. Uczniowie mają za zadanie wypisać, ile i które państwa przystąpiły do protokołów, jakie ustalenia zostały podjęte.
http://ziemianarozdrozu.pl/kalkulator |
Podsumowanie: (około 8 minut) |
|
(ewentualne) załączniki/linki/miejsca czerpania wiedzy i inspiracji |
http://static.scholaris.pl/49/20131031_527234e59ead6/Lekcja%20z%20Klimatem.pdf
https://pl.wikipedia.org/wiki/Szczyt_Ziemi_1992 https://pl.wikipedia.org/wiki/Ramowa_konwencja_Narod%C3%B3w_Zjednoczonych_w_sprawie_zmian_klimatu https://pl.wikipedia.org/wiki/Protok%C3%B3%C5%82_z_Kioto https://pl.wikipedia.org/wiki/Lista_pa%C5%84stw_wed%C5%82ug_rocznej_emisji_dwutlenku_w%C4%99gla https://pl.wikipedia.org/wiki/Kraje_rozwini%C4%99te#/media/File:2014_UN_Human_Development_Report_Quartiles.svg Załącznik 2 http://naukaoklimacie.pl/aktualnosci/niedzwiedz-polarny-gatunek-narazony-228 https://zmianynaziemi.pl/wiadomosc/niedzwiedzie-polarne-moga-wyginac-wczesniej-niz-sie-spodziewano Załącznik 3 https://www.youtube.com/watch?v=ZP-wCDPk7Ko |
załączniki : Kody QR
Konwencja ONZ w sprawie zmian klimatu
Autorka: Olga Ciekot
Temat: |
Czy jestem świadomym konsumentem ? |
Klasa(y): |
VII – VIII szkoły podstawowej |
Przedmioty: |
biologia, geografia, zajęcia z wychowawcą |
Czas trwania: |
45 minut |
Cele |
Uczniowie/uczennice: – znają definicję pojęcia konsument – wiedzą czym powinien kierować się świadomy konsument planując swoje zakupy – potrafią wskazać powiązania między pozyskaniem surowców, ich transportem, produkcją artykułów, dystrybucją i utylizacją powstałych odpadów – wskazują pozytywne i negatywne skutki naszych konsumenckich decyzji uwzględniając ich wpływ na środowisko naturalne i jakość życia ludzi w różnych rejonach świata – podają przykłady współzależności między krajami globalnego Południa i globalnej Północy w kwestii pozyskiwania i dystrybucji żywności – wiedzą czym jest globalne ocieplenie, jakie są jego przyczyny i skutki / zmiany klimatu / – wskazują sposoby zredukowania negatywnego efektu ” kilometra żywnościowego” – wiedzą czym jest zrównoważony rozwój – doskonalą swoje umiejętności logicznego rozumowania, wnioskowania, myślenia przyczynowo – skutkowego |
Metody: |
Prezentacja, praca w grupach, burza mózgów, dyskusja, praca z Internetem |
Materiały: |
Narzędzia interaktywne TIK: Kalkulator mil kulinarnych / Food Miles Calculator Results /, Interaktywna mapa świata, Timery; laptopy, Internet, opakowania wybranych artykułów spożywczych, flipchart , markery |
Przebieg zajęć: |
I. Wprowadzenie /3 minuty / Nauczyciel podaje temat lekcji i formułuje główne pytania, na które uczniowie będą poszukiwać odpowiedzi : 1. Czym powinien kierować się każdy z nas planując swoje zakupy? / skupiamy się na zakupach spożywczych /. 2. Jaki wpływ na stan środowiska naturalnego i jakość życia ludzi globalnego Południa i globalnej Północy wywierają nasze konsumenckie wybory? II. Rozwinięcie /35 minut/ 1. Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie głównych zasad, jakimi kierują się przy planowaniu i dokonywaniu zakupów artykułów spożywczych. Wybrany uczeń zapisuje je na tablicy. 2. Uczniowie w 4-5 osobowych grupach / dobór na zasadzie losowania ich numerów z dziennika / dyskutują nad podanymi zasadami i dzielą je na dwie grupy: te które uważają za słuszne i te, które są wg nich niewłaściwe. Następnie grupy prezentują swoje stanowiska i argumentują je. 3. Uczniowie na polecenie nauczyciela przynoszą do szkoły opakowania po różnych artykułach. Zwracają uwagę na informacje na nich umieszczone / czytanie tzw. etykiety /: nazwa produktu, lista występujących składników, wartość odżywcza, termin przydatności do spożycia, partia produkcyjna, warunki przechowywania, masa netto oraz dane o producencie. 4. Następnie nauczyciel skupia uwagę uczniów na informacji dotyczącej kraju pochodzenia. Uczniowie dowiadują się z jakich części świata docierają do nich wybrane produkty, w tym owoce i warzywa. Lokalizując te miejsca korzystają z Interaktywnej mapy świata, a następnie zaznaczają je na mapie papierowej. Uświadamiają sobie, jak długą drogę pokonały te produkty. 5. Nauczyciel systematyzuje wiedzę uczniów dotyczącą kwestii globalizacji i zasad zrównoważonego rozwoju. 6. Nauczyciel zapoznaje uczniów z programem interaktywnym: Kalkulator mil kulinarnych. Uczniowie dowiadują się, że skutki tzw. “kilometrów żywnościowych” mierzy się ilością zanieczyszczeń / tzw. ślad węglowy / powodowanych przez transport. Pracując z tym programem, uczniowie w grupach śledzą drogę wybranego produktu od producenta do konsumenta / linia na mapie Google /. Dowiadują się ile dwutlenku węgla lub węgla pierwiastkowego wytwarzanych jest podczas transportu tego produktu do miejsca docelowego. Porównują różne środki transportu: samolot, samochód, statek. 7. Uczniowie podają przykłady negatywnego wpływu nieodpowiedzialnej konsumpcji na środowisko naturalne i jakość życia ludzi w różnych rejonach świata. Potrafią wskazać jego żródła: pozyskiwanie surowca, transport, przetwarzanie, dystrybucja, utylizacja odpadów / opakowania i resztki żywności /. Zwracają uwagę na powiązania między krajami globalnej Północy i globalnego Południa. 8. Uczniowie na polecenie nauczyciela, pracując w grupach, zastanawiają się nad sposobami zredukowania efektu ” kilometra żywnościowego”. Swoje propozycje zapisują na arkuszach flipchart. Do kontrolowania czasu pracy grup wykorzystujemy narzędzie TIK: Odliczanie czasu – Timery. Następnie każda grupa prezentuje wyniki swojej pracy. |
Podsumowanie /7 minut/ |
Uczniowie wspólnie redagują Poradnik Odpowiedzialnego Konsumenta. Wybrany uczeń zapisuje hasła na tablicy. Nauczyciel przydziela pracę domową – poleca uczniom wyszukanie informacje na temat certyfikatu Fair Trade. |
(ewentualne) załączniki/linki/miejsca czerpania wiedzy i inspiracji |
Materiały dydaktyczne Fundacji Kultury Chrześcijańskiej ZNAK – ” Globalnie-lokalnie-aktywnie. Edukacja Globalna w Bibliotece” – Rozdział: Odpowiedzialna konsumpcja www.GLOB.ORG.PL – Narzędziownik Edukacji Globalnej / Kalkulator mil kulinarnych, Internetowa mapa świata, Timery / Materiały dydaktyczne Państwowej Inspekcji Sanitarnej i PFPŻ dotyczące programu – Trzymaj Formę / “Etykieta źródłem informacji”/ Materiały dydaktyczne Klubu Gaja – “Chroń klimat – co Ty możesz zrobić ?” |
Autorka: Marzena Kordowska
Szkoła: Szkoła Podstawowa Nr 397 im. Bohaterów Olszynki Grochowskiej w Warszawie
Temat: |
Kropla wody, a wewnątrz wszystko – cały świat … |
Klasa(y): |
VII – VIII szkoły podstawowej |
Przedmiot: |
Biologia |
Czas trwania: |
45 min |
cele |
Uczniowie/uczennice:
– jakie jest znaczenie biologiczne wody – jakie są zasoby wody w Polsce i na świecie – jak niedobór wody wpływa na warunki życia ludzi, – jakie są zanieczyszczenia wód słonych i słodkich – jak można poprawić stan czystości wód i zwiększyć ich dostępność dla ludzi na całym świecie
– krytycznie ocenić swoje postępowanie – zaproponują sposoby oszczędzania wody w warunkach domowych |
Metody: |
Burza mózgów, metaplan, dyskusja, praca w grupach |
Materiały/Pomoce dydaktyczne: |
Prezentacja multimedialna, mazaki, papier, telefony (do odszyfrowania zadań zakodowanych w postaci kodów QR), mapa polityczna świata |
Przebieg zajęć: |
Wstęp – podanie celów lekcji oraz określenie biologicznego znaczenia wody dla człowieka (5 min).
Uczniowie pracują metodą burzy mózgów i zapisują jakie jest znaczenie wody w życiu człowieka, a następnie analizują slajdy prezentacji uzupełniające i systematyzujące ich wiedzę. Rozwinięcie Metaplan (20 min) Podział uczniów na 4 zespoły, a następnie każdy zespół odszukuje w klasie kody QR z zadaniami do wykonania dla grup. Na podstawie dyskusji uczniowie tworzą plakaty będące graficznym skrótem ich dyskusji. Tematy do pracy w grupach: 1. Zasoby wody na świecie – zasoby wody a potrzeby człowieka. Analiza mapy świata – tereny dotknięte niedoborem wody. 2. Jak niedobór wody odbija się na ludziach? 3. Źródła zanieczyszczenia wód słonych. 4. Źródła zanieczyszczenia wód słodkich. Każda grupa przedstawia efekt swojej pracy. Podsumowaniem i uzupełnieniem pracy każdej grupy jest pokaz wybranych slajdów w prezentacji multimedialnej. Burza mózgów (15min.) – co możemy zrobić, żeby poprawić stan wód, a następnie uzupełnienie wiadomości poprzez pokaz slajdów. |
Podsumowanie: |
Staraj się oszczędzać wodę na różne sposoby. Nie martw się, jeśli oszczędność będzie minimalna – liczy się każda kropla. |