Hits: 5
Generatory kodów QR
Opis narzędzia i podgląd narzędzia:
QRonline
Zakropkowane informacje albo informacje zakodowane w kropkach – tak po krótce opisujemy kody QR, które można wykorzystać w różny sposób. W edukacji dobrym pomysłem jest wykorzystanie ich w formie zadania na lekcji. Dzięki temu lekcja staje się elementem wyzwania, samodzielnego poszukiwania odpowiedzi, a to przecież jeden z celów naszych zajęć.
Każdą informację, tekst, odnośnik do strony, czy mail można zakodować za pomocą generatora QR- kodów.
Aby zakodować informację w wyszukiwarkę należy wpisywać adres: https://www.qr-online.pl/. Generator kodów jest stroną polskojęzyczną, która nie wymaga rejestracji.
Następnie w odpowiednim polu – adres „www”/ „wpisz dowolny tekst” wpisujemy frazę, adres, którą chcemy zakodować. Następnie wybieramy przycisk: GENERUJ KOD QR i zapisujemy go w dowolnym folderze jako zdjęcie na naszym komputerze.
Aby odczytać kod potrzebna jest aplikacja na smartfon, do pobrana bezpłatnie ze sklepu Google Play zarówno na androida jak i na inne systemy. Potrzebny jest także dostęp do Internetu, aby zeskanować i odczytać kod.
Przykładowa KARTA PRACY dla klas IV-VIII w załączniku.
Opis i podgląd narzędzia:
Mal-den-code
Kolejne narzędzie jest również kodem QR, ale w nieco innej formie. Czym się różni od innych? Osoba rozwiązująca zadanie musi sama zamalować kratki w taki sposób, aby po zeskanowaniu otrzymać rozwiązanie- czyli sami malujemy kratki kodu.
Aby wygenerować interesujące nas zadanie wchodzimy na następujący adres: http://mal-den-code.de/ Jest to strona niemieckojęzyczna (gratka dla nauczycieli języka niemieckiego).
Na stronie mamy następujące opcje:
– Mehr erfahren- dowiedzieć się więcej,
– QR- CODE ertsellen- tworzenie kodu ( nas to właśnie interesuje),
– Per Webcam scannen- skanowanie za pomocą sieci.
Po kliknięciu: QR- CODE ertsellen możemy wpisać link lub tekst zadania, który chcemy zakodować.
Po zapisaniu tekstu klikam na:
• Code zum ausmalen erstellen – utworzyć kod QR.
Można także wybrać poziom trudności (Wähle den Schwierigkeitsgrad):
• Einfach (łatwy, w którym trzeba zamalować wskazaną liczbę cyfr- 3),
• Mittel (średni, w którym trzeba zamalować wskazaną liczbę cyfr- 5),
• Schwer (trudny, w którym trzeba zamalować wskazaną liczbę cyfr- 10).
Zamiast cyfr można także wybrać litery lub dodać swoje własne znaki.
Następnie klikamy:
– Malvorlage- czyli karta pracy do zamalowania i Lösungsblatt czyli rozwiązanie,
w którym generator wskazuje jakich cyfr nie zamalowujemy.
Tak wyglądają karty pracy:
Zadanie
Rozwiązanie
Zadania, czyli niepełne kody QR ładowane są jako zdjęcia png. Opis zadania można przygotować w dowolnym edytorze tekstu i na dole zamieścić zdjęcie naszego kodu z niezamalowanymi kratkami. W zadaniu/pytaniu chodzi o to, żeby zamalować odpowiedniki prawidłowych odpowiedzi, które zostaną zamalowane np. mamy do wyboru globalną: Północ i Południe (prawda- zamaluj wszystkie 1, fałsz- zamaluj wszystkie 2). Zamalowanie odpowiednich cyfr pozwoli na zeskanowanie kodu i uzyskanie wiadomości, która jest zaszyfrowana.
Aby odczytać kod potrzebna jest aplikacja na smartfon, do pobrana bezpłatnie ze sklepu Google Play zarówno na androida jak i na inne systemy. Potrzebny jest także dostęp do Internetu, aby zeskanować i odczytać kod.
Przy rozwiązywaniu tego zadania najlepiej używać czarnych długopisów lub pisaków, pozwoli to na bezproblemowe zeskanowanie kodu.
Generator ten pozwala na dozowanie napięcia na zajęciach, zaangażowanie uczniów w proces dydaktyczny.
Przykładowa KARTA PRACY dla gimnazjum w załączniku.
Pomocne przy poznawaniu narzędzia.
Pod tym linkiem znajduje się opis narzędzia autorstwa Marty Florkiewicz- Borkowskiej1: http://www.superbelfrzy.edu.pl/pomyslodajnia/zamaluj-sobie-koda/
Opis i podgląd narzędzia:
GR InfoPaint
Kolejną stroną z zaszyfrowanymi informacjami w postaci QR – kodu posłuży nam anglojęzyczna strona https://qrinfopoint.com/
Jest ona nieco inna niż prezentowane wcześniej strony. Nie trzeba logować się na stronę, aby móc stworzyć zadanie. Na stronie mamy 4 przyciski, za pomocą których można stworzyć ćwiczenie.
QR CODE with document – używamy wcześniej przygotowanych zadań zapisanych w edytorze tekstu, jako materiał z zasobów swojego komputera. Następnie klikamy na przycisk SAVE i generujemy QR CODE.
QR CODE with video- ładujemy film. Następnie klikamy na przycisk SAVE i generujemy QR CODE.
QR CODE with Audio – ładujemy materiał głosowy. Następnie klikamy na przycisk SAVE i generujemy QR CODE.
QR CODE with Image – ładujemy zdjęcie. Następnie klikamy na przycisk SAVE i generujemy QR CODE.
Po wygenerowaniu kodu zapisujemy go jako zdjęcie (jpg.) i wklejamy do przygotowanego zadania/tematu lekcji. Na poziomie smartfonu można pobrany (odkodowany) dokument otworzyć i robić w nim notatki. Podobnie otwierają się zdjęcia oraz filmy.
Aby odczytać kod potrzebna jest aplikacja na smartfon, do pobrana bezpłatnie ze sklepu Google Play zarówno na androida jak i na inne systemy. Potrzebny jest także dostęp do Internetu, aby zeskanować i odczytać kod.
Przykładowa KARTA PRACY dla szkoły ponadpodstawowej w załączniku.